Infograafin tekeminen Data Studiolla

Infografiikassa esitetään vaikeasti selitettävä asia helpommin ymmärrettävässä kuvamuodossa. Infograafit ovat myös hyvää sosiaalisen median ja blogien sisältöä. Yksinkertaisen infograafin tekeminen onnistuu kätevästi eri työkaluilla, jos tästä haluaa maksaa. Edullisempi (sekä parempi?) ratkaisu on käyttää ilmaista Data Studiota ja tuoda tiedot suoraan ilmaisesta Google Analyticsistä.

Kuten hyvät ideat yleensä, tämäkin alkoi jonkinlaisesta ongelmasta tai vastoinkäymisestä. Pidin etäpäivää ja aamulla avattuani läppärin, huomasin ettei VPN-yhteyden muodostaminen onnistunut. En päässyt siis mihinkään työpaikkani järjestelmään.

En muista tarkkaan, miten mieleni harhaili hetki tämän jälkeen infograafeihin. Olimme toki joskus puhuneet niistä, kuinka hyvää sisältöä infograafit ovat esim. sosiaaliseen mediaan tai blogiartikkeleihin. Mieleen ei vain koskaan ollut tullut infograafin tekeminen itse.

Asiaa googlailtuani kokeilin ensin paria infograafien tekemiseen suunniteltua web-palvelua, Canvaa (canva.com) ja Infogramia (infogram.com). Canvassa oli hienoja puolivalmiita malleja, mutta huomasin heti, että vesileiman poistaminen vaatisi maksun. Lisäksi Canvassa yksittäisen graafin datan muokkaamiseen ei ilmeisesti ollut mahdollisuutta. Infogram vaikutti paremmalta, mutta mallit olivat tylsempiä. Yksittäisen graafin datan muokkaminen oli mahdollista, mutta ansaintamalli tuli vastaan silloin, kun kuvan olisi halunnut ladata itselleen.

Onneksi mieleeni tuli Googlen raportointityökalu Data Studio. Kenties sillä saisi tehtyä pitkän pystymallisen raportin, johon voisi tehdä koristeellisemmat tekstit. Graafit voisi tehdä reaaliaikaisesta Google Analytics -datasta. Ensimmäisen kokeilun kohteeksi otin Sähkövertailun. Sähkövertailu.fi on sähkön hinnan kilpailuttamiseen suunniteltu palvelu, jossa voi suoraan tehdä sähkösopimuksen kymmenien eri sähköyhtiöiden kanssa. Kulutin asiaan pari tuntia ja sain aikaan seuraavan infograafin. Ei huono alku, vaikka itse sanonkin! (Teksti jatkuu infograafin alla.)


(Infograafia on sittemmin hieman korjailtu ja päivitetty.)

Miksi käyttää Data Studiota infograafien tekemiseen?

Hyvät puolet:

  • Data on aina ajan tasalla.
  • Dataa voi filtteröidä esim. ajanjakson tai vaikkapa tietyn markkinointikampanjan mukaan.
  • Dataa voi tuoda monesta eri lähteestä eikä vain Google Analyticsistä.

Huonot puolet:

  • Tyylittely on hyvin rajattua.
  • Tiettyjä tekstejä ei voi suurentaa (esim. yllä kaupungin nimet).
  • Luvut ja datan muodot ovat amerikkalaisessa muodossa eikä niitä suomeksi saa. Esim. ylläolevasta kuvasta olen photoshopannut pois desimaalipilkun, sillä Suomessa 19,835 on pieni desimaaliluku verrattuna kokonaislukuun 19835.

Data Studio -raporttipohja

Haluatko kokeilla itse? Ohessa tuon raportin pohjalta tehty geneerisempi Data Studio -pohja. Voit avata sen linkistä ja kokeilla vaikkapa filttereiden toimivuutta. Jos sinulla on Data Studio -tili (tarvitset vain Google-tilin sen käyttöönottoon), voit kopioida tuon pohjan itsellesi, muuttaa sen sisältöä ja käyttää oman Google Analytics -tilisi dataa.


Alla vielä kuvankaappaus raportista. Itse infograafi on vasemmalla puolella. Oikealla puolella on filttereitä, joilla graafeissa käytettyä dataa voi muuttaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit